17 maj 2012

Låt råvarorna tala

Ibland behöver man inte konstla till det när man lagar man utan bara utgå från råvarorna och laga dem på enklast möjliga vis. Idag lagade jag en liten hyllning till de primörer som dyker upp under våren och försommaren. Jag hade bestämt mig för att laga till fisk denna ledig dag och när jag var på den lokala affären för att införskaffa den igår så hittade jag lite svensk färskpotatis som jag bara var tvungen att köpa (till priset 59.90 kr/kg). Formligen älskar färskpotatis och skulle nog kunna föräta mig på det. Bredvid potatisen i grönsaksdisken låg lite härlig grön sparris så den fick också åka ner i shoppingkorgen tillsammans med en citron. Väl vid fiskdisken så blev valet lite rödingfilé av odlad svensk fisk.

När det var dags att laga till det hela idag så gjorde jag det på enklast möjliga vis. Potatisen och sparrisen kokades i välsaltat vatten, rödingen tog jag av skinnet på och sedan stektes den i smör i en het panna. Till detta brynde jag smör som jag sedan smaksatte med rivet citronskal. En helt underbar rätt i sin enkelhet.

Det viktiga när man lagar sådan här enkel mat är timingen, att allt är färdigt samtidigt så att det kommer till sin rätt. Kom ihåg att ta ut fisken från kylen i god tid så att den inte är kall när det är dags att steka den, salta och krydda den även i god tid (ca 10 minuter innan).



Till 2 portioner använde jag:
300 gram rödingfilé
1 knippe sparris
10 små färskpotatisar
ca 50 gram smör, hälften till brynt smör och hälften till stekning av fisk
skalet från 1 halv citron, rivet till smöret
flingsalt och nymalen peppar till fisken
salt till vattnet (både potatis och sparris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar