4 maj 2012

Skolkocken på jakt efter öl

Jag befinner mig för tillfället i London, England på en weekendresa tillsammans med min fru. Vi ägnade hela vår gårdag åt att besöka många av Londons kända landmärken. Men vi hann även med lite att äta och dricka. Innan vi åkte till London så hade jag bestämt mig för två saker; jag ska äta Fish'n'chips och jag ska prova engelskt öl. Uppgift 1 klarade vi av på lunchen igår som vi intog på en vinbar som hette All bar one i närheten av Towern, den är del av en kedja som finns över hela England. En rustikt inredd restaurang med fokus på enkel mat och god dryck. Perfekt för en bättre lunch eller en enkel middag.

Men nu till det verkliga syftet med detta inlägg - och nummer 2 på listan. Jag har alltid levt med föreställningen att om man åker till London så svämmar pubarna över med olika sorters öl på fat. Jag har sett famför mig långa rader av tappar och kranar där man hittar en mängd olika sorter. Men så fel jag hade. Om jag fattat rätt så styrs nästan alla pubar av vilket bryggeri de är anslutna till. De får bara sälja deras sortiment vilket gör att utbudet är begränsat och minst hälften av produkterna är av utländska märken. Bl.a. känns det lite konstigt att hitta cider både från Kopparbergs och Rekorderlig ciders sortiment på en pub i england när den engelska är så god.

Jag är en stor fan av ale när de kommer till öltyp och det var främst denna jag hoppades hitta en stor variation av och då främst lokala märken som inte går att hitta hemma. Några nya har jag stött på men annars är det sorterna som man kan hitta på de välsorterade pubarna på hemmaplan som erbjuds. En stor skillnad är dock att de flesta fatölen av aletyp inte tappas från faten med hjälp av kolsyra utan istället pumpas upp. Detta gör att smaken på ölen känns lite ovan för oss då den i det närmaste känns avslagen när den höga halten av kolsyra saknas. Men även om kolsyran saknas så finns smaken där och jag har hunnit prova några riktigt trevliga ale.

Men för att sammanfatta så kan jag säga att om man vill prova olika sorters öl så behöver man inte åka över ån efter vatten, det finns ett betydligt större sortiment på våra svenska pubar både när det gäller fatöl och flasköl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar