31 maj 2012

Socialdemokraternas livsmedelsstrategi


Att öppna morgontidningen (läs SvD) den senaste tiden har varit spännande. Vilken artikel om den offentliga maten ska det finnas denna dag? Och efter någon veckas stiltje så dök det upp en ny i dagens tidning. Den här gången handlar det om socialdemokraterna som tagit fram en livsmedelsstrategi

Jag har inte själv haft tid att läsa igenom hela strategin men sett en sammanfattning på deras egen sida samt läst dagens artikel. Många saker de tar upp håller jag helt med om, speciellt allt som handlar om att vi ska se över hur vi konsumerar vår mat. Även delen om hur livsmedlen produceras, målen att öka andelen kravprodukter i offentliga kök och mycket annat som är bra för att minska den miljöpåverkan som livsmedelsproduktionen har.

Men så har de även tagit med att de anser att alla restaurang- och storhushållskök ska vara skyldiga att redovisa matens hela innehåll. Jag undrar hur det tänkt att detta ska fungera? Vem ska ha tid och resurser att genomföra detta? Att laga mat handlar inte om att först skapa en produkt på papper och sedan följa den slaviskt. Matlagning handlar om att skapa med känsla och låta smaken styra innehållet. Om deras vision skulle bli verklighet så tror jag att utbudet i många kök skulle minska och försämras.

Om man tar mitt kök som exempel så lagar vi minst 3 rätter varje dag och sedan 4-5 varianter på en av rätterna till de gäster som har avvikande kost pga allergi eller kulturell tillhörighet. Sen består vår salladsbuffé av minst 9 olika sallader och till det ska läggas smör, bröd och dryck. Om alla ingredienser som ingår i dessa rätter och tillbehör ska redovisas varje dag så krävs det en person som bara arbetar med det och inget annat. Betänk då att vi redan nu ska näringsberäkna maten, vilket i sig är ganska tidskrävande. Som det är nu så går minst 2 timmar av min arbetstid varje dag åt till "pappersarbete". Med detta skulle den tiden öka en mer och tiden för själva matlagningen minska.

Och hur ska det fungera i ett restaurangkök? Jag har ju själv jobbat i flera sådana och vet att där handlar matlagning än mer om vad som finns att tillgå från dag till dag. Ofta görs maten lite annorlunda varje gång beroende på kockens dagsform och palett. Ska man då skriva en ny meny varje dag innan det är dags att öppna för gästerna? För att inte tala om vilken lång text det skulle vara för gästen att arbeta sig igenom innan man vet vad man ska beställa.

Jag ska ladda hem hela rapporten och ägna någon ledig stund åt att verkligen förstå vad det är de är ute efter. Förhoppningsvis har det tänkt igenom det noga innan det tagit med det i sin strategi - för det är väl någon med kunskap och erfarenhet av restaurang eller storkök som varit med och skrivit?
Och jag lovar att om jag tycker att de har helt rätt i sina tankar så ska jag genast blogga om det och berätta hur bra det kommer att bli.



1 kommentar:

  1. Planlösa tankar och tyckande utifrån vad man tror fungerar i kök utifrån referenspunkt köket hemma... Blir som så mycket annat offentlig veksamhet, mer pappersnissar och mindre resurser till den verkliga verksamheten.. Varför kan man inte ta mer hjälp av folk som kan innan man skriver sin strategi...

    SvaraRadera