6 maj 2012

Skolkocken äter brunch

Av någon anledning älskar jag om brunch som matform. Jag misstänker att det har att göra med min uppväxt. På min mors sida av familjen har vi alltid samlats kring mat och då ofta i form av knytkalas/buffé, att alla bidrar med favoriter utifrån ett tema. En social matform som skapat många trevliga minnen och även gjort att man upptäckte nya favoriter (och aversioner).

Jag vet att brunchen på många ställen handlar om att på ett smart sätt bli av med rester med minimal personalbelastning till ett något för högt pris, men jag bryr mig inte jag köper det hela ändå. Sen finns det många ställen som verkligen satsar på brunchen med ett bra utbud och stor variation på innehållet.

Jag har tillsammans med min fru och dotter besökt ett antal ställen som serverar brunch i Stockholmsområdet och planerar att besöka ännu fler (så har du ett bra tips lämna gärna det i kommentarsfältet). Det ställen som vi hittills besökt och provat brunch på är:
Idag provade vi den senaste på listan, Bockholmen och den här gången i sällskap med min mor.
Lite av det varma
Bockholmen ligger i anslutning till Bergshamra, Solna på en egen liten ö. Men en fantastisk utsikt över vattnet och i en lummig inramning ligger denna restaurang. Idag hade vi lite otur med vädret och kunde inte sitta ute vilket jag tror skulle förhöjt det hela ett snäpp ytterligare.
Brunchen kostar 249:-/vuxen och 95:-/barn (2012-05-06) och för de får man en bra kall buffé med en touch av medelhavet, en något mindre varm buffé med ganska klassiska rätter samt en rejäl dessertbuffé. För små barn är valen ganska begränsade och vår dotter åt sig mätt på bacon, bröd och desserter. Men får oss vuxna fanns det en hel del godsaker, det som stack ut för mig var en rökt tomat, en krämig svampsoppa samt deras revbensspjäll. Som ni kan se på listan ovanför så får de 4 * för sin brunch och som sagt var med lite bättre väder och en möjlighet att sitta ute så hade blivit riktigt bra.

Från dessertbordet







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar