17 januari 2013

Ursäkta, vad kostar lunchen?

Igår kom några elever i 5:an och frågade hur mycket dagens lunch kostade egentligen. Till svar fick de att vi har 9:- att handla mat för per elev och då ska det räcka till maten, sallad, bröd, smör och dryck. Jag fick ingen respons på siffran då men fick sedan höra av deras lärare att de diskuterat saken med varandra och insåg att vi lyckas erbjuda ganska mycket för dessa pengar. En varierad kost med minst 3 rätter per dag, en salladsbuffé som innehåller ca 11 olika saker varje dag och till det mjölk eller vatten att dricka samt 5 sorter knäckebröd och lätta/bregott. Jag tror inte att det är så många elever som funderar på hur mycket vi har att röra oss med när det gäller råvarukostnad och om det vore fler som reflekterade över detta så tror jag att vi skulle få än mer uppskattning för det arbete vi gör.
Deras vidare funderingar gick ut på att om deras föräldrar skulle betala extra så kanske de kunde få oxfilé, bearnaisesås och pommer frites till lunch någon gång. Men det får nog bli hemma istället.

För dig som inte arbetar med mat storkök så måste jag kommer med lite extra information. Om du tycker att 9:- låter fruktansvärt lite så behöver man ta med i kalkylen att vi inte går och handlar i mataffären när vi ska laga vår mat. Vi handlar direkt från grossisten, vilket sänker våra kostnader. Sedan har vi avtalade priser på produkter som vi använder mycket av vilket än mer sänker priserna på våra inköp. Men nog är det ett pussel ibland att få ihop det hela, och visst skulle det vara kul att ha mer pengar att röra sig med så att man kunde satsa på råvaror av högre kvalitet. För jag är ganska säker på att vår matsedel skulle se ganska lika ut trots en högre budget. Det är bara råvarorna som skulle vara andra, att kunna handla färsk fisk jämnt eller köpa svenskt kött av hög kvalitet är en dröm för mig.








Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar