22 januari 2013

Mattanten och skolkocken

Igår läste jag en intressant artikel som kom från tidningen "Kommunalarbetaren". Den handlade om vilken benämning som används på den personal som arbetar med att laga maten i skolköken. Det finns en mångårig tradition av att använda ordet mattant (alt bambatant) på denna yrkeskategori. Numera börjar fler och fler titulera sig kock alt skolkock om man ansvarar för att laga mat i ett skolkök, vilket jag tycker är en bra utveckling. För det första kan jag inte se något positivt i ordet mattant, i mina ögon är det en nedsättande benämning på en hel yrkeskategori. Att tituleras efter sitt kön samt vad man arbetar med känns väldigt gammaldags. Något annat som jag finner positivt i benämningen kock är att för att man ska kunna kalla sig det så måste man ha en utbildning i bakgrunden och ju fler utbildade personer vi får in i skolköken desto bättre är det för alla. Sen kan jag som man i ett skolkök känna det lite konstigt att det finns personer med samma utbildning och ansvar som kallas mattant medan jag kallas för kock. Ett annat dilemma med att inte använda sig av benämningen kock, som även kom upp i artikeln, är att barnen kan få en uppfattning att den personal som arbetar i skolrestaurangen inte är den som lagar maten.

Nej bort med det gamla förlegade mattant och in med den nya moderna skolkock, och för övrig personal som arbetar med maten i matsalen tycker jag även att man kan se över benämningarna. Skolmåltidsbiträde borde vara restaurangbiträde/servitris, och varför kan man inte ha en hovmästare i skolrestaurangen som ansvarar för allt som sker i matsalen.

Om statusen ska höjas för oss som arbetar med mat i skolan så måste även statusen på våra arbetsuppgifter höjas. Vi utför samma arbete som personal på vilken lunchrestaurang som helst men vad vi kallas skiljer sig markant. Prova att kalla personalen på din lunchrestaurang för mattant nästa gång du äter och se vilket bemötande du får. Kom även ihåg att med höjd status följer ofta höjda löner, något som den offentliga matbranchen är i stort behov av.



Tidningsartikeln hittar du här:

http://www.ka.se/index.cfm?c=104747


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar