15 januari 2013

Förvånas över skolmatsedlarna

Sitter och planerar menyn som ska gälla hos oss på Restaurang Guldtuppen fram till sporlovet V 9 och tänkte att jag skulle se om jag kunde hitta några nya rätter. Så därför slog jag in ordet skolmatsedel på google och vips kom det upp flera kommuner/skolor som lagt upp sina matsedlar några veckor framåt. Går in på några och börjar läsa - och bliv bedrövad. Många av dem är skrivna på ett sätt som gör att man inte på något sätt lockas av de som serveras. Vad skulle du känna om du kom till en restaurang och läste menyn med exempelvis detta:
- Stekt fisk, filsås, kokt potatis
- Ris, grönsaksbiff, sås
- Fiskgratäng, kokt potatis, kravhällbröd
- Stekt korv, mjölkstuvade makaroner
- Skinkfrestelse
 Blev du sugen? Eller vänder du i dörren?
Jag förstår inte varför man inte kan skriva lite mer om vad det är man serverar. När man bara skriver vad det är för råvara och hur den är tillagad så lockar man ingen med maten. Är det för att eleverna inte har något val utan är tvungen att komma till matsalen om det vill ha mat som man tycker att det inte förtjänar att få veta mer om vad det är som serveras?
Så svårt är det inte att utveckla den text som står på menyerna i dagsläget. Man borde väl veta vad man exempelvis har tänkt använda för fisk. Eller hur såsen ska smaka, måste man envisas med att skriva filsås? Okej att den är gjord på fil men den ska väl inte smaka det eller är det tanken?
Beror allt detta på att man planerar sina matsedlar allt för långt i förväg eller handlar det om att det inte är personalen som ska laga maten som skriver menyerna? Hur som helst tycker jag att matgästerna i skolrestaurangerna förtjänar lite bättre och jag lovar att om man börjar skriva sin meny på ett mer lockande sätt som kommer även maten att smaka bättre och få ett bättre bemötande. 

Nu vet jag också att det finns en gräns för hur mycket och hur invecklat man kan skriva. Men det handlar inte om att slänga in en massa svåra ord utan bara om att texten på matsedeln ska skapa en förväntning på maten som serveras.





Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar