5 januari 2013

Kanelstekta äppelklyftor med frasigt havretäcke

 

Hade min far på besök och kom spontant på att jag behövde en dessert när jag stod i affären. Hittade lite fina svenska äpplen som fick bli grunden. Det blev en variant av äppelpaj där äppelklyftorna steks samman med farinsocker och kanel. Sedan täcks det med en smuldeg gjord på havregryn. Jag skalar inte äpplena då jag tycker om att det finns lite tuggmotstånd kvar hos äpplena, men om man vill kan man självklart skala dem innan de klyftas.

Kanelstekta äppelklyftor med frasigt havretäcke
(1 paj)

4 st stora fasta äpplen
50 gram smör
0,5 dl farinsocker
1 tsk mald kanel

100 gram smör
3 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker (äkta)

Tvätta äpplena och kärna ur dem, skär dem därefter i klyftor. Smält smöret i en stekpanna och tillsätt äppelklyftorna, bryn dem en stund tills de börjar få färg. Häll över farinsocker och kanel, låt allt stekas ihop på mellanvärma under ca 5 minuter tills sockret smälter samman med äpplena. Häll upp allt i en smord pajform.
Smält smör på låg värme och blanda sedan ner havregryn, strösocker och vaniljsocker i det smälta smöret. Fördela blandningen över äpplena och ställ in formen på 225 grader i 15 minuter. När havretäcket fött en fin färg på ytan är pajen klar, låt den vila en stund innan servering. Servera med lite vaniljglass eller varför inte lite hemmagjord vaniljsås.






Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar