26 november 2012

Kökets bidrag till elevernas kunskaper

Det här ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och jag har redan gjort inlägg om det tidigare

Men jag tycker det är viktigt att belysa hur en bra skolrestaurang kan bidra till att skapa bättre elever medan det lika enkelt kan gå åt andra hållet, med tråkig och dålig mat som inte ger tillräckligt med energi för att skapa förutsättningar för inlärandet.

Förra veckan hade vi en diskussion i vår kommun som en del av Fokus matglädje. Då kom vi in på att eleverna i Danderyds kommun har väldigt goda studieresultat och tillhör toppskiktet i landet. En kollega till mig som är ansvarig för ett av de kommunala köken gjorde då reflektionen att detta bland annat borde ha sin grund i att vi serverar bra mat till eleverna. Vid Johan Skytteskolan i Älvsjö har man sett ett samband mellan att maten lagas på plats i skolan istället för att som tidigare bara ha ett mottagningskök. Det finns även flera exempel på forskning som visar på att bra mat ger bättre studieresultat. Lärarna må vara de som lär ut kunskaperna till eleverna, men utan den näring och energi som skolmaten ger så har eleverna svårt att ta till sig dessa kunskaper. Men när det kommer till vilka som ska hyllas för dessa goda resultat så tror jag inte det är så många som tänkt tanken att vi i skolköken har bidragit till detta.

Vi i Danderyds kommun har ingen kostchef utan vi som är ansvariga för köken lyder under rektorn. Detta gör att det är upp till oss som köksansvariga att skapa goda förutsättningar för lärandet. Att skapa inbjudande menyer och servera goda maträtter som uppfyller näringskraven. Ett ganska stor uppgift så det krävs att alla som har det ansvaret är engagerade, kunniga och framåtsträvande. Något som jag tycker att de flesta är, men tyvärr är det sällan något som lyfts upp på högre nivå. När det kommer till att berömma olika verksamheter inom skolans värld så glöms ofta köket bort. Kanske inte alltid inom de enskilda skolans värld eller mediavärlden men däremot inom den kommunala förvaltningen och den politiska ledningen, åtminstone i vår kommun.

Om det nu är som forskningen säger, och varför skulle det inte var så, så tycker jag att vi inom skolrestaurangerna som sliter varje dag för att erbjuda det bästa som går med våra enskilda förutsättningar också förtjänar ett beröm när resultatet visar att kommunens elever är bland de främsta i landet.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar