28 november 2012

Broccolifisk

Här kommer ett recept som inte är tillagat hemma utan i det skolkök som jag ansvarar för. Jag har dock anpassat det lite så att det bättre fungerar för hemmabruk, men ingredienserna är desamma med ett undantag. I jobbet använder jag mig att broccolipuré i såsen, det är dock en produkt som inte finns i vanliga handeln så jag har ersatt med vanlig fryst broccoli i såsen.










Broccolifisk
(4 portioner)

400 gram fryst sejryggfilé (MSC såklart)
200 gram fryst broccoli
1 tsk salt
saltat vatten till kokning

Sås:
2 dl vatten
0,5 dl vitt vin
1 msk fiskfond
100 gram fryst broccoli
1 dl vispgrädde
1 tsk salt
vitpeppar

maizenamjöl och vatten till redning

Förkoka fisken och broccolin, så att den inte släpper vätska i ugnen, ca 5 minuter i lättsaltat vatten.
För att göra såsen börja med att koka upp vatten tillsammans med vitt vin och fiskfond. När det kokar tillsätt då broccolin och vispgrädden, låt det sedan koka i ca 10 minuter tills broccolin börjar koka sönder. Mixa då såsen med mixerstav eller i en blender tills det blir en slät sås. Koka upp såsen igen och smaka av med salt och vitpeppar. Red därefter såsen med maizenaredning till en krämig konsistens och låt den koka några minuter till. Lägg den förkokta fisken i en ugnsfast form, toppa med broccoli och salta sedan ovanpå fisken. Slå över såsen och ställ därefter in formen på 200 grader i ugnen i 15 minuter så att gratängen får koka ihop.

Servera det hela med exempelvis kokt potatis, pressad potatis eller ett gott hemmagjord potatismos.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar