2 november 2012

De asylsökande barnen på Öland

Idag har en nyhet dykt upp som gör att jag inte vet om jag ska bli arg eller ledsen. Medierna har uppmärksammat att de barn som asylsökande på Öland inte får mat i skolan. Enligt skollagen så har alla barn som går i grundskolan rätt till en näringsriktig måltid. Nu skulle jag kunna leta citat själv och kommentera dessa själv, men Michael Bäckman (Kökschef Annerstaskolan, Inspiratör och Lagledare i Team Swedish School Restaurants) har gjort det så bra så jag lånar hans text:


Öppet brev till utbildningschef Lars Bylund, Ölands Kommun
"Vi är många runt om i Sverige, som upprörts över det faktum, att de asylsökande barnen på Öland inte erbjuds skollunch.
Orsakerna till detta är många, enligt Lars Bylund och de andra politikerna på Öland.
Med elever från främmande kulturer kan det vara svårt att tillgodose matbehoven i skolan. Det säger två ledande öländska politiker till DN.se med anledning av att asylsökande barn inte får mat i skolan.
Ett annat citat som jag finner mycket märkligt, kommer från Birger Palm (S), som är 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige i Borgholm.
– Jag har inte satt mig in i ärendet, men de har en peng för mat sägs det. Det kan inte vara lätt att tillgodose matbehoven när den ene vill ha nöt, den andre lamm och den tredje vegetariskt, säger han till DN.se.
Detta är för mig helt verklighetsfrämmande, och det låter i mina öron som om Öland lever helt isolerade från övriga Sverige.
På den skolan jag arbetar, Annerstaskolan i Huddinge, serverar vi dagligen 1100 portioner till 34 nationaliteter och av dessa är 70 % muslimer. Jag ser inget problem med detta, utan ser det snarare som en spegling av det nya svenska samhället som det ser ut idag. Vi serverar dagligen två huvudrätter, en vegetarisk rätt samt dagens soppa. Genom flera alternativ kan alla äta. Är det så svårt. Om man inte kan tillhandahålla flera alternativ i skollunchen än ett, bör man kanske se över hela sin skolmåltid, och hur den ser ut.
Nästa veka ursäkt låter som följer:

- De får ersättning för mat av staten och då kan jag känna att man måste titta över bidraget för mat så att man inte får bidrag för dubbla luncher, säger Lars Bylund
Vad Lars Bylund här säger, är med andra ord, att alla i Sverige som uppbär någon form av statligt bidrag, inte skall ha rätt till gratis skollunch till sina barn. Det är ju kontentan i budskapet .

Vi som står bakom detta brev. Som anser att gratis skolmat till ALLA är en grundläggande rättighet i vårt svenska samhälle, uppmanar Öland att tänka om. Dessa ursäkter pekar åt människoförakt, ansvarslöshet och bristande respekt mot barn i allmänhet. Dessutom visar det på en väldig okunskap och ignorans, som gör att man undrar i vilken verklighet dessa politiker lever.
En skollunch handlar inte bara om mat. Det handlar om social samvaro. Det handlar om att ge dessa barn chansen att umgås med andra barn under måltiden. Måltiden i ett socialt sammanhang. Hur skall vi någonsin kunna integrera dessa barn i vårt samhälle om vi redan genom skollunchen lär dom känna utanförskap.
Ge de asylsökande barnen en fullvärdig skollunch. Det är deras rättighet, och Ölands förbannade skyldighet, att se till att detta blir verklighet."

I skrivande stund pågår ett upprop för att visa att detta är fel. Jag har skrivit på och uppmanar dig att göra samma sak. Jag vet att skolinspektionen redan håller på att undersöka Ölands kommuns beslut och med största sannolikhet kommer de att bli tvungna att åtgärda detta snarast. Men det är ändå viktigt att visa att vi är många som är emot deras sätt att agera och statuera exempel så att detta aldrig händer igen.

Vill du vara med i uppropet kommentera då antingen direkt i bloggen eller via min facebooksida så ser jag till att du också kommer med på namnlistan som följer med det öppna brevet.. Skriv ditt namn och gärna titel samt arbetsplats så att de ser vilka de har emot sig.

Håkan Lundholm
"Skolkocken"


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar