18 november 2012

Höstig köttgryta med smak av äpple

Jag är uppfödd på köttgrytor av alla de slag. Min mor var expert på att koka riktigt god mustiga köttgryta, ofta på älgkött som vi fick från min morfar som var jägare. Så traditionen med att koka grytor sitter så att säga i mina gener. När jag kokar så gör jag gärna en rejäl laddning som räcker till flera middagar, perfekt att hitta i frysen de där dagarna när man har ont om tid för att laga mat. Dessutom växer smaken i köttgrytor med tiden, den är alltid godare dag 2 eller 3. Dagens köttgryta är en höstig variant som är smaksatt med äpple, dessutom får köttet sällskap av morötter och champinjoner. Jag använder mig av nötbog då jag tycker att det är en trevlig styckningsdetalj, inte så mycket senor och annat. Dessutom har det en relativt kort koktid för att blir mört. Men självklart kan man byta nötbogen mot exempelvis högrev eller ytterlår. Tänk då på att koktiden kan ändras när gäller tiden från att det börjar koka tills köttet är genomkokt och mört.



Höstig köttgryta med smak av äpple
(ca 12-16 portioner)
2 kg nötbog
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1 liter vatten
3 msk viltfond
2 dl äppeldryck
4 dl torr cider
5 st lagerblad
10 st svartpepparkorn, finkrossade
10 st kryddpepparkorn, finkrossade
3 st fasta gröna äpplen
300 gram morötter
200 gram champinjoner
1 dl vetemjöl + 1 dl vatten till redning
ca 1 msk salt
nymald svartpeppar
collorit soja (färgsättning)

Putsa köttet och skär det i stora tärningar, ca 3x3 cm. Hacka lök och vitlök. Bryn sedan lök och kött tillsammans i en het stekpanna i omgångar, lägg allt i en stor kastrull. När det sista är brynt ta då en del av vattnet och koka ur stekpannan så att du får en god steksky, slå över den i kastrullen. Tillsätt resten av vattnet, viltfonden, äppeldryck, cider samt lagerblad, svartpeppar och kryddpeppar. Låt grytan koka upp och skumma av om det behövs. När inget mer skum bildas, ta 2 st skalade morötter och 1 st äpple som finhackas och lägg ner i kastrullen. Låt nu grytan koka på medelhög värme i ca 1 timma tills köttet börjar bli mört, ta en bit av köttet och smaka på så att du vet. Skala resten av morötterna och skär dem i centimetertjocka slantar, skär 2 st äpplen i tärningar av ungefär samma storlek som moröttterna och dela slutligen champinjonerna i halvor. Rör ner grönsakerna och frukten i grytan, låt den sedan koka i ca 10 minuter tills morötterna börjar mjukna. Nu är det dags att reda av grytan, blanda vetemjöl och vatten till en redningen och häll ner den under omrörning. Smaka av grytan med salt, svartpeppar samt tillsätt collorit soja så att den får en fin färg. Låt nu grytan koka tills mjölsmaken försvinner (ca 5 minuter) och servera den därefter med valfritt tillbehör.





Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar