2 augusti 2013

Grillade kotlettmedaljonger med rom- & colamarinad





Att marinera i Coca-cola är ett känt sätt att få lite mörare kött, den här gången tänkte jag att jag skulle göra en extra tvist på det och tillsatte även lite mörk rom i marinaden. Marinaden silade jag sedan av och reducerade ner till en glace som köttet penslades med vid grillningen.









Grillade kotlettmedaljonger med rom- & colamarinad
(4-6 portioner)

800 gram benfri kotlett
3 dl coca cola
1 st vitlöksklyfta
0,5 st torkad anchochili
2 msk mörk rom
1 msk flytande honung

Glace:
Marinad från köttet
0,5 dl flytande honung

Putsa kotlettraden fri från senor, skär den sedan gång mitt över på längden så att två fläskfiléliknande bitar skapas. Skär sedan dessa i ca 1 cm tjocka skivor. Blanda ner pressad vitlök och grovt hackad chili i coca cola. Tillsätt därefter mörk rom samt flytande honung, vispa ihop allt så att det blandas väl. Lägg sedan ner skivorna av kotlett i marinaden och täck över kärlet. Låt det sedan stå i kylskåp minst 4-5 timmar.

Lyft ur köttet ur marinaden och lägg in dit i kylskåpet igen. Sila av vitlök och chili från marinaden som sedan hälls i en kastrull. Tillsätt mer flytande honung och koka sedan upp blandningen. Skumma av eventuella köttproteiner från ytan och låt sedan allt reduceras ner till 1/3 av ursprungsmängden (så att den tjocknar), ställ det sedan att svalna.

Ta ut köttet från kylskåpet minst 30 minuter innan grillning och salta/peppar på ytan. När grillglöden är perfekt lägg då på kotlettmedaljongerna och pensla med glacen, grilla ca 2 minuter på varje sida och kontrollera en bit för att se att det är genomstekt.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar