12 augusti 2013

En spännande höst väntar

Idag öppnade jag ett nytt kapitel i livet. Efter en lång och skön sommarledighet som innehållit en hel del sol och bad, utflykter och äventyr men även lite husrenovering så var det dags att återgå till verkligheten. Som ni som följer min blogg har märkt så har antalet inlägg minskat frekvent under sommaren men det beror helt enkelt på att jag även tagit semester till stor del från bloggandet. Vem vill sitta inne framför en dator när solen skiner ute och det finns så mycket lockande att göra, men var inte oroliga ni som lockats av de bilder som jag delat med mig av på bl.a. facebook och instagram recepten finns sparade så det kommer att komma upp på bloggen så småningom.
Men nu åter till syftet med detta inlägg och öppnande av det nya kapitlet. När jag gick på ledighet var jag köksmästare på Vasaskolan och nu när jag återvänder efter ledigheten är jag kökschef på Fribergaskolan istället med ansvar för Restaurang F. Det är samma kommun jag arbetar åt dvs Danderyds kommun men målgruppen blir en annan med elever i årkurs 7-9 istället för F-6. Förhoppningsvis ska det innebära att det blir gäster med mer utvecklade smaklökar som man kan utmana med lite nya smaker och lite kreativare matlagning. Något som lockade mig att söka jobbet var att skolrestaurangen och köket är helt nyrenoverad och delvis nybyggt. Att få nya fräscha lokaler med ny modern utrustning är inget som händer alltför ofta i livet så det tänker jag ta tillvara på. Vårt mål är inte satt blygsamt utan vi ska tillhöra de bästa skolrestaurangerna i regionen med en målsättning att synas både lokalt och nationellt. Självklart gör vi allt med ett fokus på våra gäster, det är ju ändå för dem som vi är där. Att servera en god och näringsriktigt lunch som gör att de orkar genom skoldagen är det främsta målet sen kommer allt annat efter det. Men egentligen är ju målet att skapa en kombination av båda. Så nu väntar en liten smygstartsvecka där det mest handlar om att komma in i rutinerna och skapa en god planering inför den riktiga starten nästa onsdag då de första eleverna kommer att äta lunch.
Och som om det inte vore nog med att det händer saker på jobbet. I OM (Gruppen för offentliga måltider) smider vi planer för hösten och jag är även numera ledamot i Stockholmsavdelningen för Kost & näring.
Så med allt detta sammantaget så tror jag inte jag behöver känna mig sysslolös under höstterminen.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar