29 augusti 2013

Vår svenska skolmat - något att vara stolt över

När jag häromdagen kikade igen mitt flöde på facebook så dök det upp en bild som jag lite snabbt reflekterade över då - en bild på en norsk matpakke dvs. matsäcken som en elev har med sig för att äta till lunch i skolan. Men sen har den legat kvar och guppat i bakhuvudet sedan dess. Ju mer jag tänker på vad de flesta barn i norska skolor, och för all del i många anda länder också, äter till lunch så kan jag inte låta bli att vara stolt över att vara en del av den svenska skolmaten. Att varje dag kunna erbjuda god och näringsriktigt mat till eleverna som går i svenska grundskolor är något ganska unikt runt om i världen, att den sedan är lagstadgad och kostnadsfri är än mer unikt. Som de flesta som arbetar med skolmat vet så är det bara två länder som kan stoltsera med samma sak nämligen Finland och Estland. Jag önskar ibland att eleverna verkligen insåg vilken fantastisk sak den svenska skolmaten är, att det är något världsunikt som de ska vara stolta över. Men vi är ju så vana vid den att den nuförtiden tas för givet. Så till alla som arbetar med skolmaten i någon form vill jag bara säga grattis, ni är del av något stort och fantastiskt. Glöm inte det! Samtidigt hoppas jag att förändringarnas vindar ska blåsa i alla länder, för det är inte bara några som förtjänar bra skolmat utan det gör alla barn världen runt.

Ett exempel på svensk skolmat


Hur såg då matpakken ut? Ja den innehöll en smörgås, lite frukt och lite grönsaker (ganska lik den på bilden här under som jag hittade på nätet). Undrar hur många av våra svenska skolelever som skulle tycka att det var en okej lunch.

Ett exempel på norsk skolmat

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar