11 april 2013

Ugnspannkaka med knaperstekt rimmat sidfläsk

Ugnspannkaka har jag faktiskt inte lagat sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar, men det var nog bland det första som jag gav mig på att laga till min familj när jag insåg att det var kock jag ville blir när jag blev stor. Gick nog i 7 eller 8:e klass och skulle fixa middagen på egen hand. Rörde ihop en perfekt smet, körde in allt i ugnen och gräddade pannkakan till perfektion. Tog ut allt ur ugnen och serverade till en förväntansfull familj, och då upptäcktes misstaget som jag gjort - jag hade glömt saltet. Och det kan jag tala om att ugnspannkaka utan salt är ingen höjdare, och det är inte heller ugnspannkaka som saltats ovanpå för den delen. Så jag kan lova att jag efter det aldrig gjort en pannkakssmet där saltet glömts bort.


Ugnspannkaka 
(1 långpanna)
4 dl vetemjöl
1 liter mjölk
4 ägg
1 tsk salt
25 gram smör

Tillbehör:
500 gram rimmat sidfläsk i skivor
Rårörda lingon eller lingonsylt

Sätt ugnen på 225 grader och blanda under tiden som den blir varm smeten.
Börja med att röra ihop vetemjölet med hälften av mjölken till en klumpfri smet. Tillsätt sedan resten av mjölken tillsammans med äggen och saltet. Smörj en ugnsplåt med smöret och slå sedan på smeten. 
Sätt in plåten i mitten på ugnen och låt sedan pannkakan gräddas i ca 20-25 minuter tills den är gyllenbrun på ytan och den "stannat".

Under tiden som pannkakan är i ugn ta då skivorna med sidfläsk och strimla dem finns rakt över. När pannkakan nästan är klar hetta då upp en stekpanna och stek strimlorna tills de blir knapriga.

Servera pannkakan och sidfläsket tillsammans med lingon, gärna rårörda.






Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar