15 april 2013

Bloggen fyller 1 år – hipp hipp hurra!

Den 15 april 2012 så bestämde jag mig för att starta en blogg som hette ”Skolkocken”. Jag hade haft en blogg ”Restaurang Guldtuppen”, kopplat till skolrestaurangen jag ansvarar för, sedan oktober 2011 men kände att det var så mycket mer än bara det som hände i vår skolrestaurang som jag ville dela med mig av. Inläggen på den började bli mer och mer mina egna personliga tankar vilket jag kände att jag inte kunde skriva under Guldtuppens namn. Så sagt och gjort, jag skapade en blogg med namnet Skolkocken. Tanken var, och är, att kombinera recept från både köket hemma och skolköket med tankar om offentlig mat i allmänhet och skolmat i synnerhet. I början skrev jag på båda bloggarna men ganska snart så tog Skolkocken över och Guldtuppens blogg blev övergiven. Den finns fortfarande kvar för att inte inläggen ska försvinna men inga nya inlägg är gjorda sedan mitten av maj 2013.

När jag nu summerar det första året som Skolkocken funnits så gör jag det med glädje. Under detta år har jag producerat 303 inlägg, detta blir nummer 304, och majoriteten av dem är recept av olika slag. Det inlägg som visats flest gånger är ett recept på "Glacerade revben". Antalet sidvisningar på sidan är i skrivande stund 90744, hade en dröm om 100.000 under första året när jag började få många följare men man kan ju inte få allt. De flesta som läser bloggen bor i Sverige (ca 90 %) utöver det har de nordiska länder tillsammans med USA och Ryssland många läsare. Men ibland dyker det även upp mer udda länder i statistiken såsom Singapore, Dubai eller Kina.

Jag har även en facebooksida kopplat till bloggen, och har där 219 följare som tycker att det jag skriver är intressant. Förutom mina egna blogginlägg så försöker jag även tipsa om annat intressant på facebooksidan, så om du är trogen läsare av min blogg och ännu inte gillat den på facebook så tycker jag att du ska gå in och göra det. Jag finns även på twitter men där handlar det inte bara om mat utan även om livet i övrigt.

Förutom att detta år har gett mig respons på internet så har det även lett till att jag blivit inbjuden som en av medlemmarna i OM – Gruppen för offentliga måltider. Något som gett mig många nya kontakter och utvidgat mitt nätverk både på internet och i verkligheten. Jag har även blivit administratör för Föreningen Svenska Skolrestaurangers Framtid:s facebooksida. Ett nätverk för alla oss som på något sätt arbetar med skolmat.

Så när jag nu summerar detta år och allt som hänt under det så kan jag konstatera att det gett mig mycket när det gäller personlig utveckling, men förhoppningsvis även lett till att andra har haft nytta av det jag skrivit. Så med det i tankarna inleder jag imorgon år 2 som ”Skolkocken” och hoppas att ni som följt mig hittills fortsätter med det samt att nya följare hittar igen mig.

Mvh Håkan ”Skolkocken” Lundholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar