7 april 2013

Hoummus

Vi hade temamiddag med vänner under helgen som gick och denna gång hade vi hämtat inspiration från Libanon, meze stod det på menyn och jag hade ansvaret för röror och såser. Den som är mest förknippat med detta är nog hoummus och här kommer min variant.

Hoummus
(8-10 portioner meze)
400 g kokta kikärtor (jag använde färdigkokta KRAV-märkta på burk)
2 st vitlöksklyftor
0,5 röd chili 
1 msk osaltad tahini (sesampasta)
0,5 dl rapsolja
0,25 dl olivolja
saften från 1/3 citron
1 tsk flingsalt

Häll av vätskan från kikärtorna och låt dem rinna av i en sil. Hacka under tiden vitlök och chili grovt (ta bort kärnorna om du vill ha en mild hoummus). Blanda sedan samman kikärtorna med alla ingredienser i en mixer och kör i 3-4 minuter till en slät smet. Vid servering garnera hoummus med olivolja som hälls i en liten grop på toppen och strö sedan över paprikapulver. Färdig hoummus håller sig i kylskåp ca 3 dygn efter mixning.



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar