22 april 2013

Skolcafé för en bättre värld

I fredags var det premiär på Vasaskolan för fredagscafé. Det är ett initiativ från skolans elevråd på mellanstadiet och tanken är att man en gång i månaden på förmiddagsrasten ska ordna ett café där man säljer sånt som frukt och smoothies. Syftet med det hela är att man ska samla in pengar till något form av välgörande ändamål. Den här gången gick pengarna till projektet School2school och då specifikt till en skola i Kambodja som även den heter Vasaskolan. Namnet kommer av att den som fungerar som vänskola i det landet och Vasaskolan i Djursholm har varit med bidragit till att bygga denna skola.

Jag tycker det är kul att man som elever vill engagera sig för att skapa förbättringar för andra som inte har samma förutsättningar för att lyckas i livet. Sen att man förpackar det på ett bra sätt och även lär eleverna sånt som planering, samarbete och skapar ett förstående för vad som krävs för att genomföra sådana arrangemang. Vi i köket har inte varit inblandade i det här utan det är eleverna som ska ordna allt, just denna första gång fick de lite hjälp från föräldrar men till nästa gång är tanken att det ska sköta både tillverkning och försäljning själva.

Jag tycker även det är bra att man satsat på ett nyttigt sortiment i caféet  Den här gången erbjöd man fruktspett och smoothies för en billig penning och vad jag kunde se så hade allt en strykande åtgång. När jag fick höra talas om att man skulle ha detta café så fanns en lite oro hos mig att eleverna skulle komma till matsalen full av godsaker och inte orka med någon lunch. Men den oron var obefogad, dels erbjöd de nu ett bra utbud näringsmässigt och när det väl var dags för lunch så var de lika hungriga som vanligt.

Så mer såna initiativ i vårt land vore kul att se.



















Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressanta inlägg, det är inte bra att kolla på recept halv tio på morgonen två dagar innan csn. Är så hungrig!

    I alla fall, jag har köttfärssås i frysen, som tur, är men jag är så trött på att koka penne eller spaghetti till det. Jag är sugen på lasagne. Kan man göra lasagne på den köttfärssåsen eller kommer det smaka knäppt när köttfärssåsen har varit i frysen i en vecka snart? (Hur länge kan man ha köttfärssås i frysen förresten?!)
    Och hur är enklast (och billigast: 50kr) att i så fall göra bechamelsåsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://skolkocken.blogspot.se/2012/08/lasagne-allt-i-ett.html

      Där hittar du mitt lasagnetips och även hur man gör bechamelsås.
      Om köttfärssåsen stått i frysen hela tiden ska det inte vara något problem att göra lasagne på den.

      Färdig lagad mat kan förvaras i frysen ca 6 månader utan problem. Men det beror lite på hur man hanterat den vid nedkylning och hur den är förpackad. Men som vanligt med alla livsmedel så gäller regeln. Lukta, titta och smaka för att bedöma kvalitet på maten.

      Radera
  2. Grymt, tusen tack för tipsen!

    SvaraRadera