2 oktober 2012

Grannens gräs...är det grönare?

Idag har jag lämnat mitt eget skolkök i händerna på mina kollegor och befunnit mig i ett annat av Danderyd kommuns skolkök.
Syftet med detta besök var tvådelat, dels handlade det om att titta lite på hur man arbetar i det köket. Vad har det för idéer som man kan låna/stjäla? Hur ser deras verksamhet ur jämfört med vår?
Dels var jag där för att kunna skicka tankar och idéer åt andra hållet. Att komma med lite tips och råd på hur det kan förändra och förbättre sin verksamhet.
Efter att ha jobbat ett tag på ett visst sätt så är det ganska lätt att man blir hemmablind. Man tror att det sätt man jobbar på alltid är det bästa och har svårt att se nya lösningar, speciellt om man inte upplever att man har problem.
Det har varit en lärorik dag på många sätt och just nu snurrar det runt tankar och intryck i huvudet som jag hoppas  ska leda till förbättringar både hos oss och hos köket jag besökte.

Så av just denna anledning så vill jag uppmana alla som jobbar i kök att göra studiebesök hos andra, och då menar jag inte bara att titta förbi en liten stund utan att vara med en hel arbetsdag. Jag gjorde inte så mycket handgripligt under dagen och studerade mest hur de jobbade. Men lite beroende på vad man vill ha ut av det hela så tycker jag att det bästa vore nog att delta även i själva produktionen. Det kanske kan finnas en möjlighet att byta personal för en dag mellan två kök, på så sätt får man vara en del i en normal arbetsdag och bli en del i teamet.

Om gräset var grönare? Jag vet inte riktigt än, men lite gödsel fick jag nog med mig tillbaks så kan få vårt gräs att växa ännu bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar