17 oktober 2012

Ensam är inte stark

Jag arbetar i en kommun där vi inte har en samordnat kostenhet utan för mig som köksansvarig så är det rektorn på min skola som är min chef. I många andra kommuner så har man en kostchef som ansvarar för den offentliga måltiden. Detta gör också att jag är ganska ensam i mitt arbete som ansvarig, jag har ingen chef med kunskap om hur måltiden ska fungera och med kännedom om de problem som ibland kan uppstå. Nu säger jag inte att jag har en dålig chef, han är mycket bra och inser vikten av skolmåltiden - det är bara hans kunskaper inom ämnet som är bristande, men det är ju det han har mig till. Men nu till pudelns kärna, vikten av kunna hitta stöd och hjälp hos andra blir än större när vi har den typen av organisation i kommunen. För att hitta lite stöd och råd så är nätverk därför att största vikt, men det tror jag gäller i alla typer av verksamheter.
Jag har tillsammans med andra köksansvariga i kommunen skapat nätverksträffar där vi varje månad träffas och diskuterar aktuella frågor och ämnen.
Men det gäller även att hämta stöd och hjälp utifrån. Där har facebook blivit ett sätt att skapa kontakter, men det finns även flera andra nätverk som kan vara till stöd och hjälp. Så här kommer en lista på bra nätverk som man kan ansluta sig till:



Svenska kockars förening:
En riksomfattande sammanslutning som är till för alla som arbetar som professionella matlagare. Föreningen är indelad i mindre distrikt.





Chef United
Det började som en sida på facebook där alla som lagar mat professionellt kan vara med. Numera är det även en förening som arbetar för att på olika sätt hjälp alla som jobbar inom denna bransch.





Svenska måltider
Svenska Måltider är ett nätverk som består av kockar, kostchefer, livsmedelsföretag, upphandlare och andra som direkt eller indirekt arbetar med offentliga måltider.



Skolmatsforum
Ett forum för att skapa en kanal för spridning av erfarenheter, goda idéer och recept inom skolmåltider över hela landet – ett slags hjälp till självhjälp, tillgängligt dygnet runt.



Facebooksidor
Föreningen svenska skolrestaurangers framtid
Skolmatens vänner
Skolmatsforum


Förutom detta så finns de flera bloggar som skrivs av engagerade personer som arbetar med offentliga måltider i olika former. Sedan är det många skolrestauranger som har sina egna facebooksidor. Både bloggarna och facebooksidorna kan fungera som stöd och inspirationskällor. Så tveka inte titta runt bland förslagen och se vad som passar just dig. Tillsammans blir man starkare.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

1 kommentar:

  1. Hej! En dagiskock från Finland här. En bra länklista du lagt upp! Vill ännu tipsa om Ny Nordisk Mat, där aktörer i hela norden funderar mycket på om hur framtidens offentliga kök ska se ut och om mat&barn. Bland annat ordnas det en konferans i Oslo nu i november H.Monica

    SvaraRadera