6 juli 2012

Helgrillad kryddkarré

Idag hade jag en bit fläskkarré på ca 1 kg som jag bestämde mig för att helgrilla. När jag jobbade på Stora Gungan på Skansen hade vi något som vi kallade för kryddkarré på några av våra bufféer. Det var helt enkelt fläskkarré som helstektes med ett rejält täcke av kryddor på utsidan, man skulle kunna kalla det för en rub. Då gjorde jag ofta så att jag lät kryddhyllan styra och blandade ihop en god blandning som fick täcka köttet, och idag när det nu var dags att helgrilla så använde jag mig av samma princip. Men med tillägget att jag penslade köttet med honung efter att det fått en bra stekyta på grillen.


Helgrillad kryddkarré
1 kg fläskkarré

Rub:
1½ tsk salt
1 tsk pepparmix
½ tsk vitlökspulver
1 tsk franska örter
1 tsk paprikapulver
1 krm spiskummin
1 krm chilipulver

1 dl flytande honung

Ta fram köttet i god tid innan grillning, minst 1 timma. Blanda samman ingredienserna till ruben och gnid sedan in hela köttbiten med kryddblandningen. Låt sedan köttbiten ligga och dra åt sig smakerna innan grillning.
Fördela kolen i grillen så att köttet kan ligga i mitten utan att ha varm kol direkt under sig utan istället få strålningsvärme från sidorna. När grillkolen är varm lägg då köttet över glöden och låt köttbiten få en stekyta. Vänd sedan köttet och stek det på andra sidan, under tiden pensla den färdigbrynta sidan med hälften av honungen. Vänd sedan köttbiten ännu en gång och pensla med resten av honungen. 

Lägg sedan fläskkarrén så att den inte ligger över direkt glöd och låt den sakta stekas på indirekt värme. Under tiden som köttet stekt är det bra att vända det en gång efter halva tiden då honungen lätt kan göra att köttet blir lite bränt på ytan. När karrén nått en kärntemperatur på 70 grader (vilket för mig tog ca 70 minuter), använd stektermometer så att du vet att köttet är klart, lyft då av den från grillen och låt den vila minst 10 minuter så att köttet kan "stanna av". Om man skär den för tidigt kommer köttsaft att rinna ut och den blir inte lika saftig. Denna vilotid gör även att de sista graderna fram till 72 grader uppnås, en rekommenderad stektemperatur för fläskkött som gör att bakterier avdör.
Skiva upp köttet i 2 cm tjocka skivor och servera med en sås och potatis efter egen smak. Idag hade jag bearnaisesås och ugnsstekt potatis till köttet.

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen! Måste testa detta idag.
    Hälsningar Siwan

    SvaraRadera