13 juli 2012

Quesadilla med mexikansk kycklinglårfilé

Quesadilla är tortilla som fylls med ost och andra ingredienser för att sedan stekas. Min variant är ganska mild i smaken för att passa alla i familjen. Till den serverade jag kycklinglårfilé, enligt mitt tycke den bästa biten på kycklingen, som kryddats med mexikanska smaker. Min tank var även att servera det hela med en guacamole men jag hade otur och avokadon jag skulle använda hade blivit dålig så jag fick ta lite färdig tacosalsa som sås istället.





Quesadilla med mexikansk kycklinglårfilé
(2 portioner)

4 st mellanstora tortillabröd
1 tomat
1 röd lök
1 röd paprika
0,5 dl ajvar relish (mild)
0,5 dl tacosalsa (mild)
1 msk chilisås
2 dl riven ost
ca 0,5 dl olja till stekning
salt


  1. Hacka tomat, paprika och rödlök. Blanda sedan det med ajvar relish, tacosalsa, chilisås och riven ost. 
  2. Lägg två tortillabröd på bänken och fördela blandningen på dessa, täck sedan över med återstående bröden och tryck till så att smeten packas jämnt mellan bröden.
  3. Hetta upp en stekpanna med hälften av oljan och lägg i ett av de fyllda bröden. Sänk ner värmen till hälften och stek sedan tills brödet fått en gyllenbrun färg på ytan (ca 5 minuter). Vänd sedan och stek på andra sidan. När quesadillan är färdig ska osten ha smält ihop och bröden ska vara gyllenbruna på båda sidorna. 
  4. Lyft ur den färdiga quesadillan ur stekpannan och salta lite på ovansidan. Skär den därefter i 4 kvartar och servera genast. Om man behöver göra många kan man med fördel varmhålla dem hela i ugn på 110 grader tills alla är färdigstekta och därefter dela alla på samma gång.
  5. Upprepa proceduren med den återstående quesadillan.


200 g kycklinglårfilé
vitlökspulver
paprikapulver
spiskummin
salt
svartpeppar
olja till stekning

  1. Stek kycklinglårfilén i en het stekpanna och krydda under tiden med det utvalda kryddorna efter eget behag. När kycklingen har fått en fin färg kan man sänka ner till låg värme och låta den stekas färdigt. Detta gör att den behåller lite mer saftighet och man undviker även att få en bränd yta på kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar