15 maj 2013

Pankopanerade fisknuggets med wasabikaviarsås


Fick en liten burk i gåva för ett tag sedan med något som heter Wasabi tångkaviar  Den har sedan blivit stående på en hylla i kylskåpet och troget väntat på att bli använd. Men när jag gjorde fisknuggets med asiatiska ströbröd, panko, så tänkte jag att det kunde passa. Jag blandade med majonnäs och det blev riktigt bra tillsammans. Tångkaviar görs av tång som namnet avslöjar som löses upp och sedan formas till romliknande kulor för att sedan färgas och smaksättas. Den är tåligare än den traditionella caviaren så den kan t.ex. kokas och har även den fördelen att den kan användas av vegetarianer.


Pankopanerade fisknuggets
(4 portioner)
400 gram torskfilé (MSC)
1 tsk salt
1 dl vetemjöl
2 st ägg
2 dl pankoströbröd
1 dl rapsolja

Skär fisken i tärningar ca 3x3 cm stora och krydda dessa med salt. Vänd sedan tärningarna i vetemjöl, följt av vispat ägg och till sist i ströbrödet.
Hetta upp en stekpanna med olja i och stek fisken runtom i ca 5 minuter tills tärningarna är gyllenbruna och fisken är genomstekt.

Wasabikaviarsås
1 dl majonnäs (se recept)
1 dl crème fraiche
0,5 dl Wasabi tångkaviar
1 tsk citronsaft

Gör majonnäsen enligt receptet (eller använd färdig), blanda sedan den med crème fraiche, tångkaviar och citronsaft. Låt den stå en stund innan servering så att smakerna växer samman.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar