10 maj 2013

Glöm inte att lära barnen om matens ursprung

Något som blivit tydligt för mig under de tre år som jag nu snart arbetat i skolans värld är att många barn saknar kunskap om råvarornas ursprung. Att det som syns på utsidan inte alltid gör att innehållet är detsamma utan kan variera. Att korv är gjord på kött från gris, att panerad fisk inte simmar omkring med bröd runtom sig i vattnet och att ost görs av mjölk som i sin tur kommer från kon. Bara för att ta några exempel.
Jag tror även att många av dagens barn saknar förståelse för och kunskap om matlagning. Det kan väl finnas många orsaker till det varav det faktum att hemkunskapen sakta men säkert håller på att försvinna är en stor del av det. Men sen är det ju viktigt att barnen får vara med och delta i matlagningen som sker inom hemmets väggar. Det är även viktigt att man som vuxen tar sig tid att diskutera matens ursprung med barnen, oavsett om det är i rollen som pedagog, skolkock eller förälder.
Något som jag gjort i några år med min dotter är att plantera morötter på våren så att hon förstår vilken tid och vilken process som ligger bakom något så enkelt som en morot. Att inse att moroten inte bara dyker upp i affären och skapas på några minuter tror och hoppas jag ger henne en ökad förståelse och respekt för maten som stoppas i munnen.  

Så nästa gång det är dags att laga mat bjud in barnen att hjälpa till, diskutera med dem var råvarorna kommit från och vilka processer som krävts för att skapa dem. Om vi inte ska förbruka jordens resurser i förtid är det dags att utbilda den kommande generationen i tid om hur man tänker smart när det gäller mat. Samt att ge dem kunskap att göra smarta val när det är deras tur göra valen på egen hand.


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar