8 februari 2015

Spenakopita - grekisk spenat- och fetaostpaj

Det var ett tag sedan jag lade upp ett recept men nu är det dags igen. Lagade en paj igår som jag fick inspiration till att laga från ett av kvalavsnitten till årets omgång av Sveriges mästerkock. En av deltagarna lagade sin variant av denna paj och den verkade gå hem ordentligt hos juryn så då blev jag sugen på att prova. Hittade ett recept på nätet som jag sedan la min egen touch på, så här kommer min version av Spenakopita.

Spenakopita
(4-6 portioner)

3 msk olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
400 gram fryst bladspenat, förtinad
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
0,5 dl fryst hackad spenat alt 1 dl färsk hackad spenat
2 ägg
1 burk ricottaost (250 gram)
1 paket hel fetaost (150 gram)
6 ark filodeg
ca 0,5 dl olivolja till pensling

Slå på ugnen och sätt den på 200 grader. 
Värm 3 msk olivolja i en stekpanna och bryn finhackad gul lök tillsammans med pressad vitlök. När löken mjuknat blanda då i en frysta spenaten som ska ha tinat före. Låt allt blandas under tiden som vätskan från spenaten kokar bort på medelvärme. Krydda med salt, nymalen svartpeppar och persilja. Ta sedan bort pannan från plattan och låt det hela svalna lite. Under tiden som den gör det vispa då upp äggen och blanda dem väl med ricottaosten. Smula ner fetaosten och rör ner spenatblandningen med de övriga ingredienserna. 
Välj en ugnsform som är lika stor som filodegsarken och pensla botten med lite olivolja. Lägg sedan ett ark filodeg i botten och pensla det ovanpå med lite olivolja. Upprepa sedan processen med tre ark till. 
Häll därefter i spenat- och fetaostblandningen och sprid ut den jämnt i formen. Ta sedan ett ark filodeg och lägg ovanpå. Pensla det med olivolja och lägg ytterligare ett ark ovanpå som penslas på toppen. 
Sätt sedan in pajen i ugnen, dra ner värmen till 175 grader och grädda i 30-35 minuter. Pajen ska bli gyllenbrun på toppen och blandningen i ska vara fast. Skär sedan upp den i 4-6 portionsbitar och servera med en god sallad. 



Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar