27 februari 2015

Det finns ett T i ordet skolrestaurang

Det finns ett ordspråk att ett lag är aldrig starkare än sin svagaste länk - därför är det så viktigt att man arbetar som ett team i en skolrestaurang. Självklart måste det finnas en ledare som driver teamet framåt och ser till att verksamheten utvecklas men det är teamet som måste se till att planen går från handling till verklighet. Det är teamet som måste säkerställa att den mat som serveras lever upp till de fastställda kraven - både utifrån satta krav och de egna verksamhetskraven.
Att arbeta i skolkök är ingen enmansshow utan för att få verksamheten att fungera så måste alla bidra och skapa förutsättningarna, och om en del av teamet försvinner så måste de andra vara beredd att axla dennes ansvar och se till att en måltid skapas.
Varför säger jag nu detta, som är ganska självklart i sig? Jo för att det verkar som det är en del som tror att verksamheten bygger på den person som är frontfigur för verksamheten dvs, kökschef, husmor, köksföreståndare eller vilken titel nu personen har. När skolköken fått sin uppmärksamhet de senaste åren så är det oftast den personen som lyfts fram och skapar medialt intresse för verksamheten. Men det är fortfarande hela teamet tillsammans som arbetar för att skapa en god måltid. Visst kan det vara så att denna person har lite extra driv och märks mer än de andra i köket men fortfarande så är det så att hen inte är något utan sitt team. Det går inte att driva ett skolkök på egen hand, så effektiv finns det ingen som är.
En kollega till mig meddelade nyligen på FB att hen beslutat sig för att lämna sin tjänst och söka sig vidare. Och genast kom det upp frågor som; Hur blir det nu med maten? Vad ska barnen få att äta nu?
Givetvis var det andra kommentarer om att det var tråkigt och att hen skulle bli saknad också. Men jag fastnade för detta, och det gjorde även en av hens kollegor i köket. Hen var ganska snabb på att förklara att det faktiskt var fler som arbetade i skolköket, fler som hade kunskapen för att fortsätta på din intrampade stigen. Det visar att det finns ett tydligt behov av att belysa att det faktiskt är ett team som tillsammans skapar måltiden och inte en individ.
Jag känner igen syndromet från min egen verksamhet där jag under min första tid på skolan fick höra hur mycket bättre allt blivit tack vare mig och de förändringar jag gjort. Men för mig handlade de flesta förändringarna inte om maten vi serverade utan hur vi arbetade tillsammans. Att vi alla fick göra det vi var bäst på och därför tillsammans skapade en bra måltid. Sen kanske det kom in lite nya rätter på menyn och plockade bort en massa färdigproducerat men det var något vi tillsammans bestämde och inte bara mitt egna beslut.
Så nästa gång du tittar in på en skolrestaurangs facebooksida eller på annat sätt stöter på deras verksamhet. Glöm inte att bara berömma den som syns och hörs utan alla som tillsammans skapar en god skolmåltid! Och det finns ett T (som i team) i skolkök, även om det inte alltid syns vid första anblicken.

Teamet på Restaurang f


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar