6 februari 2015

I kontakt med livsmedelsbranschen

Igår hade vi en liten träff här i min arbetskommun Danderyd. Vi kallar den för julfesten, även om den sker efter jul. Förr om åren låg den före jul men det var så många som hade fullt upp både på jobb och privat då så nu är den flyttad till efter jul. Varje år bjuder vi in ett antal leverantörer som lagar upp rätter och på så vis får visa sina produkter för oss. Ett utmärkt tillfälle för dem att visa sina nyheter för många samtidigt och en chans för oss att se vad som händer på marknaden. Det blir lite som en minimässa och en möjlighet att möta säljarna.
Jag vet att det är flera av mina kollegor som inte vill ha besök av säljare för att de tycker att det tar bort tid från verksamheten. I motsats till dem så tar jag gärna emot säljare för det är ju en chans för mig att se vad som händer, vad som är på gång och även en möjlighet att prova produkter till rabatterade priser. Vi har ingen kostchef hos oss och det kanske gör det hela lättare för jag har hört att det är många kommuner där säljarna inte får besöka enheterna utan bara inköparna. Det tycker jag är synd för hur ska man då veta vad som finns på marknaden och vilka produkter som man ska efterfråga ute på enheterna vid upphandling/komplettering. Det måste ju ändå vara så att det är slutanvändarna som ska se produkten och fundera över dess praktiska användning i verksamheten. Sen har jag förståelse för om man inte vill att man ute på enheterna ska handla av säljarna men det är ju inte så att jag handlar varje gång jag får besök utan för mig är huvudsyftet att vara i fas med det som händer i livsmedelsbranschen.
Så öppna upp dörren för säljarna, det är ju ändå de som är länken till de varor som vi använder i vår verksamhet. Sen kan man ju alltid sålla bland de som knackar på dörren. Känner man inte att de har något i sitt sortiment som lockar så kan man ju säga nej. Men börja alltid med att titta på vad de har - börja inte med att säga nej.


Bild hämtad från fryshuset.se

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar