3 februari 2014

Öppet hus - lika viktigt för skolrestaurangen

I lördags hade vi öppet hus här på vår skola. En dag då elever och föräldrar som står inför valet av högstadieskola kan få en möjlighet att bekanta sig med skolan och dess verksamhet. På min förra skola så var det här ett tillfälle då vi i köket fick ledigt då många i övriga personalen arbetade. Något som jag just då tyckte var skönt men så här i efterhand insett att det var ett tecken på värdet av vårt arbete. Det fanns ingen tanke på att skolrestaurangen även den är ett viktigt verktyg för att marknadsföra skolan.
Men i år var det helt annorlunda nu när jag bytt skola. Skolrestaurangen har fått en egen sida i den broschyr som tryckts upp och i dagsprogrammet nämndes min nominering till titeln "Årets kock" inför White guide Jr 2014. Det visar att skolan och dess ledning ser oss i skolrestaurangen som en lika viktig resurs för marknadsföring som vilken undervisning som bedrivs.
Nu behövde jag inte göra så mycket arbete matmässigt för att marknadsföra oss utan mycket av det jobbet stod eleverna i 9:an för. De hade ordnat den mat och det fika som vi bjöd på som en del av hemkunskapens verksamhet. Men däremot fick jag en hel del frågor kring den mat som serveras till eleverna, hur vi tänker kring råvaror och vilket utbud som finns. Det märks att det finns många föräldrar som är engagerade kring vad som serveras till deras barn och det tycker jag är ett tecken på sundhet. För om maten inte är bra får eleverna inte i sig den energi som behövs vilket i sin tur leder till att man har svårare att följa med i undervisningen.


Delar av det som bjöds på under öppet hus

Så nästa gång det vankas öppet hus på din skola så har jag följande råd att ge:
- Om du arbetar där så se då till att även ni i skolrestaurangen får möjlighet att visa vad ni kan och föra fram ert budskap. Det tyder på en sund skolverksamhet när inte bara undervisningen hamnar i fokus utan även övriga verksamheter.
- Om du besöker en skola för ditt barns framtida utbildning glöm då inte att ta en titt på skolrestaurangen. Fråga vad eleverna tycker om maten och miljön, och intervjua personalen i skolrestaurangen, om de nu finns på plats. För tänk på att när man väljer skola så väljer man också var ens barn ska äta lunch i ganska många år framåt.

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar