6 november 2013

Ut med det gamla och in med det nya.


Den som följer min blogg och mig på facebook har säkerligen märkt att antalet inlägg markant har minskat. Detta beror på flera faktorer som tillsammans bildar en helhet. Främst handlar det om att hitta inspiration till nya recept hela tiden, något som blir svårare och svårare för varje gång. Det är ju inte så att jag lagar en nya maträtt varje dag här hemma utan flera av dem återkommer, antingen på nytt eller i form av sparade rester. Något annat som satt sina spår är att jag sedan i höstas bytt jobb och nu ansvarar för köket på Fribergaskolan och Restaurang F. En uppgift som krävt fullt fokus i början och ett jobb som även innebär mycket mer matlagning. Och det är här förändringstankarna kommit krypande. När jag började min blogg var tanken att blanda recept från köket hemma med nedslag i verkligheten, både i form av egna tankar men även att lyfta fram goda exempel. Nu har mycket av bloggen hittills handlat om recepten och inte så mycket av det andra. Och det är ju där mitt engagemang ligger, att spegla arbetet i den offentliga måltidsvärlden. Jag har även fått frågan varför jag inte bloggar mer om det vi gör i skolrestaurangen och nu när vi verkligen satsar på att minimera de färdiga produkterna och maximera det vi gör själva så känns det motiverande att börja visa vad vi kan. Så för dig som följt min blogg för att det hela tiden dyker upp goda recept från mitt kök där hemma så kanske du i början känner dig besviken när jag nu svänger om inriktningen lite men jag hoppas att du hänger kvar och ser vad som händer i Skolmatssverige. Och jag lovar att det fortfarande kommer lite recept då och då, både från köket där hemma och från jobbet.. För dig som följer bloggen för mina inlägg om den offentliga maten så hoppas jag att du kommer att bli glad över förändringen, en förändring som jag hoppas kan locka fler från den offentliga måltidsbranschen att följa det jag skriver. För det var ju det som var syftet från början, att visa vad en skolkock kan och ge inspiration till andra i samma bransch.

Så med det sagt. Ut med det gamla och in med det nya.

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar