21 november 2013

En bild säger mer än tusen ord

Här kommer ett litet tips från mig som sprider bilder och texter runtomkring mig i sociala medier av alla de slag. Bilder! Ett fantastiskt enkelt sätt att visa vad man gör och kan. Jag har märkt en tydlig skillnad när vi lägger en bild på vår skolrestaurangs sida jämfört med när vi bara skriver in en text. Den med bild har högre attraktionsfaktor när det gäller gillande och kommentarer.

Men något som är oerhört viktigt när man lägger in bilder är att man tänker på hur de ser ut. På samma sätt som en bra bild kan locka gästerna så kan en dålig bild avskräcka dem. Att fota mat är bland det svåraste man kan ge sig på, en rätt som ser fantastisk ut när man har den framför sig kan se jättetråkig ut på bild.

Satt igår och kollade igenom mitt facebooksflöde och där har jag ett stort antal skolrestauranger som dyker upp med inlägg. En bild som jag fastnade för direkt visar på ett enkelt sätt vad man serverar under dagen var den här (hoppas det var okej att jag lånade den...):


Det är Fågelviksrestaurangen i Tibro som utan att lägga upp maten på tallrik lyckas presentera dagens mat på ett snyggt och lockande vis. Inte konstigt att de tog hem Arlas guldko sist när det jobbar på detta vis. Men det är inte bara de som kan det här med att presentera på ett bra vis, det finns många fler där ute.

Men det dök även upp några andra bilder i mitt flöde som inte var lika lockande. Bilder tagna med dåligt ljus, ur en dålig vinkel och på mat utan tydliga färgkontraster. Mat som inte lockade lika mycket, nästan så att de avskräckte istället. Så att lägga upp en bild är ett bra sätt att visa vad man gör men kom ihåg att vara kritisk när du gör det. Granska bilden en extra gång innan den läggs upp så att den verkligen skapar förväntningar hos gästerna. Jag vet av personlig erfarenhet att en bild som ser bra ut när man tagit den med sin telefon inte alltid är lika bra när den väl hamnar på facebook eller liknande sidor.

Så nästa gång du presenterar din mat med en bild så kom ihåg att en bild säger mer än tusen ord - se till att de orden är av det positiva slaget...

Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar