28 september 2013

Mjölkchoklad pannacotta med apelsinsallad

Pannacotta tillhör nog en av mina favoritdesserter. Den är enkel att göra, samt att den kan varieras i alla oändlighet både när det gäller smak och utseende.

Den här gången fick jag inspiration från barndomens frukost hos mormor. Där fick vi oboy som blandades med kall mjölk till limpmackorna, så den smaken ville jag återskapa. För att lägga en extra touch på det hela så gjorde jag en enkel fruktsallad på apelsin med smak av citronmeliss, lime och tabasco.

Mjölkchoklad pannacotta med apelsinsallad
(4 portioner)
4 dl vispgrädde
2 gelatinblad
0,5 dl socker
0,5 msk kakaopulver
0,5 krm bourbonvaniljpulver 

1 stor apelsin (2 små)
0,5 kruka citronmeliss
1-2 droppar tabasco
skal och saft från 0,5 lime

Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp grädden tillsammans med socker, kakaopulver och vaniljpulver. Krama ur vattnet ur gelatinet och bland ner det i den varma grädden. Rör om tills gelatinet smält.
Häll upp gräddblandningen i portionsformar och låt det sedan stå i kylen minst 4 timmar tills pannacottan stelnat.

Skala apelsinen och skär ut klyftorna till rena filéer. Skär dem i mindre bitar och blanda samman med finhackad citronmeliss och tabasco. Riv skalet från limen utan att få med det bittra vita fruktköttet, pressa ur saften och blanda sedan ned båda i apelsinsalladen.

När pannacottan stelnat fördela då apelsinsalladen på toppen och servera. Denna dessert är godast om den inte är kylskåpskall så den kan med fördel tas fram en stund innan servering.




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar