15 september 2013

Chili con carne på skolkockens vis

När jag första gången åt chili con carne kan jag gissa att vi precis kommit in i början av 80-talet och då var det nog mer likt en köttfärssås med vita bönor i tomatsås. Den jag lagade själv idag har nog inte så mycket gemensamt med den i smak och konsistens. Jag kan inte säga att jag har ett exakt recept som jag följer varje gång och just idag så fick jag lite inspiration från det tillfälle när jag lagade mole i somras. Så förutom de vanliga kryddorna så åkte det i både rött vin och kakao i dagens chili.

Chili con carne 
(4-6 portiner)

1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
0,5 röd chili
500 gram nötfärs
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk farinsocker
0,5 tsk kakaopulver
1 dl tomatpuré
1 dl rött vin
2 dl vatten
4 dl krossade tomater
1,5 msk brynt lökfond
1 burk stora vita bönor (240 g avrunnen vikt)

Hetta upp en djup stekpanna eller en vid kastrull med oljan och lägg i den gula löken som ska vara finhackad. Sänk värmen och låt löken stekas försiktigt tills den mjuknar. Kärna ur chilin samt finhacka tillsätt den sedan till löken tillsammans med pressad vitlök. Höj därefter värmen och tillsätt köttfärsen. Bryn den under omrörning så att färsen finfördelas och bryns runtom. Blanda därefter i kryddorna tillsammans med farinsocker och kakao. Låt allt bryna samman så att smakerna från kryddorna lyfts fram av värmen. Tillsätt därefter tomatpurén och låt även den brynas med en stund. Slå därefter över rödvin och låt det koka in i färsblandningen. Späd sedan allt med vatten samt krossade tomater och lökfonden. Koka nu upp grytan och låt den koka i ca 10 minuter tills den börjar tjockna. Häll av vätskan från de vita bönorna och spola av dem. Blanda ner dem i chilin och låt det koka ytterligare ca 10 minuter tills grytan tjocknat och fått en bra konsistens. 




Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar