1 april 2014

White guide Jr - dagen efter

Igår var det dags för en efterlängtat och spännande dag. Det var dags för White guide Jr 2014 att avgöras.

Förra året var första gången som detta evenemang hölls och nu när det återigen var dags att hylla skolmatens förkämpar både inom förskola och grundskola så hoppas jag att traditionen är satt och att detta blir ett mångårigt evenemang som kommer att växa sig starkt inom måltids-Sverige.
Jag hade själv lite fjärilar i magen eftersom jag till skillnad från ifjol var nominerad i en kategori, nämligen Årets skolkock. Förra året fanns jag med bland "bubblarna", de kockar som var värd uppmärksamhet men inte riktigt tog sin in på topp-10. Men i år var det så dags att kliva in bland de nominerades skara, att bara befinna sig på samma lista som övriga nominerade är belöning nog. Men självklart närde jag en förhoppning om att det skulle bära högt upp i listan. Nu blev det en 9:e plats för mig i år men det spelar mindre roll för när jag läser texten om mig i årets guidebok så fylls jag med glädje. Juryn har förstått vad jag står för och vad jag strävar mot i mitt dagliga arbete, och har jag lyckats nå ut med det så har jag också lyckats med mitt arbete.

Jag vill även gratulera mannen som segrade i min kategori, Even Bakke. Norrmannen som blivit Göteborgare och som nu efter en flytt från Lindåsskolan till Brunnsskolan tar ännu ett steg inom den offentliga gastronomin.

Men det var inte bara ett pris som delades ut under dagen utan hela sju kategorier betades av:

- Årets måltidschef: Sara Jervfors, Södertälje
- Årets skolmatskommun: Södertälje

Tydligen gör de mycket rätt i Södertälje när man tar hem dessa priser som visar att man har en väl fungerande organisation. Får nog bli ett studiebesök någon gång inom snar framtid för att se vad man kan plocka in i den egna verksamheten.

- Årets gastronomiska rektor: Marie Berlin, Ljungbyhedsskolan i Klippan
- Årets hållbara offentliga gastronomi: Annebo förskola (Stefan Svensson), Karlskrona
- Årets förskolekök: Ängdala förskola, Höllviken

Den viktigaste kategorin har vi sparat till sist: Årets skolrestaurang.
Här är konkurrensen knivskarp och det finns många skolrestauranger som är bra på att laga mat, andra som är bra på att väga in pedagogiken och andra som kan det här med hållbarhet. Men frågan är om det finns någon som är lika bra på allt som en helhet som årets segrare; Fridaskolan i Mölnlycke. Hösten 2012 började jag få kontakt på facebook med en kille från Göteborg som heter Mats Andersson, mannen som är kökschef för denna skolrestaurang. Jag hade också turen att få träffa honom då under ett evenemang här i Stockholm. Jag upptäckte genast att vi hade samma tankar om mycket kring skolmaten och sedan dess har vi hållit kontakt för att utbyta tankar och idéer kring saker och ting. Och jag måste erkänna att jag nog har tagit mer än jag givit men det får han nog stå ut med nu när han tillsammans med sitt duktiga gäng tagit hem segern i White guide Jr. En sak är också viktig att nämna i sammanhangen, arbetsglädje! För är det några som verkar ha hur mycket som helst av den varan så är det gänget på Fridaskolan. Så än en gång grattis till er seger, den är ni väl värd. Och jag ska garanterat ta vara på den inbjudan jag har från Mats att komma ner till västkusten för att besöka dem, här ska det insupas än mer idéer.

Fridaskolan i Mölnlycke

Så med det sagt så avslutar jag rapporteringen från White guide Jr 2014 och börjar ladda för nästa års evenemang. För nästa år ska vi på Fribergaskolan och Restaurang F se till att vi klättrar lite i alla kategorier där vi har en chans att vara med.


Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  

Eller så hittar du mig på twitter och instagram under namnet @Skolkocken





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar