13 oktober 2013

Messsmörsparfait med färskost

När jag planerade denna dessert, som var till en temamiddag på Norges mat, så var ursprungstanken att göra en cheesecake. Jag utgick därför från ett befintligt recept på frozen cheesecake men under färdens gång så ändrade jag mig och istället fick det bli en parfait. Istället för en digistivebotten som är brukligt på en cheesecake så tog jag istället havreflarn som jag krossade och strödde över för textur. Som pricken över i värmde jag hjortronsylt som späddes lite med vatten till en hjortronsås som parfaiten toppades med.

Messmörsparfait med färskost
(ca 10-12 portioner)

4 ägg
1,5 dl strösocker
200 g philadelphiaost
1,5 dl messmör
5 dl vispgrädde

Börja med att separera äggulorna från vitorna, det är viktigt att ingen gula hamnar i vitorna. Vispa gulorna tillsammans med socker till en porös smet, rör sedan ner philadelphiaosten tillsammans med messmöret. 
Vispa grädden luftig och vänd ner den i ostsmeten. Avsluta med att vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd även ner dem i smeten. 
Häll upp smeten i en springform med löstagbar kant och låt den stå 3-4 timmar i frysen så att den är lättfryst vid servering. Den går även att göra i ordning i förväg och förvara i frysen längre än det men behöver då stå i rumstemperatur 30-60 min innan servering för att mjukna. 

Till servering:
1 st havreflarn/portion
1 msk hjortronsylt + vatten till spädning/portion





Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  
 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar