13 juni 2013

Examenslunch 2013 på Restaurang Guldtuppen

6:ornas examenslunch 2013

Under de tre år som jag arbetat på Vasaskolan så har det serverats examenslunch för de elever som slutar 6:e klass och går vidare till nya skolor, och i går den 13 juni var det dags för årets lunch. Själva lunchen består av en 3-rätters måltid där förrätt och efterrätt serveras vid bordet medan varmrätten serveras som en buffé. Förutom själva måltiden så innehåller lunchen uppträdanden av olika slag från elever samt personal på skolan samt tal från rektorn och stipendieutdelning till elever som utmärkt sig på olika vis.

Det är jag som köksmästare som har bestämt menyn i samråd med den arrangörsgrupp som ligger bakom planeringen av examenslunchen. Där ingår förutom jag en del av lärarkåren samt några ur den administrativa personalen. Men det är inte bara vi som ser till att detta blir en minnesvärd dag för eleverna i årskurs 6, till vår hjälp har vi de elever som går i årskurs 5. De hjälper till med att duka upp i matsalen, är serveringspersonal samt konferencierer under lunchen, hjälper till med uppläggning dessert samt att de är med när matsalen ska städas och ställas i ordning efter lunchens slut. Utan hjälp från dessa elever så skulle inte detta evenemang bli av.

För oss i köket är det ett kul avbrott från vardagen att ordna en annan typ av lunch. För mig personligen så det också kul att få användning av kunskaper som ligger lite i träda under resten av året. Detta år var det även lite speciellt för mig av flera olika anledningar. Först och främst eftersom det är bland det sista jag gör på Vasaskolan innan jag går vidare för nya äventyr. Men sen är de här 6:orna elever som jag följt genom hela deras mellanstadietid, och just detta sista år i 6:an har jag varit med på deras lägerskola i början av läsåret men även utkämpat en kamp mot dem på fotbollsplanen. Så av de tre årgångar som jag varit med och lagat examenslunch till så är nog de här eleverna de jag kommer att sakna mest.

Men maten då tänker ni, vad var det som serverades? Menyn har sett ganska likadan ut under alla tre år men vissa förändringar har gjorts varje år, ibland när det gäller ingredienser och ibland när det gäller uppläggningen. Men årets meny är nog den mest lyckade när det kommer både till innehåll och hur det serverades. Om ni blir lite sugen och vill laga till förrätten eller desserten så hittar ni receptet på Skagenröran här och receptet på Pannacottan här  Både receptet finns för 4 gäster och 100 gäster.


Förrätt

Cocktail på krämig skagenröra toppad 
med spröd sallad och serverad med smörstekt toast 



***

Varmrätt

Stekt kycklingfilé av gårdskyckling med spenat- och basilikasås, 
smörslungade primörer och risollepotatis

***

Dessert

Vaniljpannacotta med lime- och myntamarinerade jordgubbar








Du har väl gillat min sida på Facebook. Ett enkelt sätt att se när nya recept och andra blogginlägg lagts upp samt att det ibland dyker upp lite små tips, länkar och annat på sidan.  


 
Eller så hittar du mig på twitter under namnet @Skolkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar